Projekty

Projekt 4 kroki

Projekt 4 kroki

Projekt 4 Kroki 2010

Nasz ośrodek również w tym roku weźmie udział w Targach Edukacyjnych, które odbędą się w dniach 20 – 22 października w galerii handlowej Manufaktura w Łodzi. Jest to II edycja Projektu „4 kroki – wsparcie osób niesłyszących na rynku pracy”.

W jednym miejscu prezentowana będzie oferta niemal wszystkich szkół i instytucji zajmujących się osobami niesłyszącymi.

Rok temu pierwsza edycja projektu cieszyła się w naszym ośrodku ogromnym zainteresowaniem wśród starszej młodzieży – mamy nadzieję, że i teraz będzie tak samo.

Jeśli chcesz skorzystać ze szkolenia albo stażu zainteresuj się Projektem.

Udział w projekcie odbywa się wg ustalonego porządku:

1. Weźmiesz udział w Warsztatach Aktywizacji Zawodowej, czyli w spotkanie z doradcą zawodowym, które odbędzie się w naszym Ośrodku. 2. Spotkasz się sam na sam z doradcą, który pomoże przygotować Indywidualny Plan Działania – określisz swoje mocne i słabe strony, zainteresowania i cele zawodowe. 3. Możesz odbyć szkolenie lub kurs – jego tematyka zależy od twoich predyspozycji i zainteresowań oraz potrzeb potencjalnego pracodawcy. W szkoleniu będzie ci towarzyszył tłumacz języka migowego. 4. Możesz pójść na staż – poznasz miejsce pracy, nauczysz się w praktyce wykonywać nowe obowiązki.

Realizacja Projektu w roku 2010:

1. Targi edukacyjne w Łodzi w dniach 20 – 22 października 2010 2. Miasto głuchych – gra miejska przygotowywana i prowadzona przez głuchych dla słyszących – tym razem to głusi będą większością społeczeństwa. 3. Dyżury prawnika – organizowane w kołach/oddziałach PZG. 4. Dyżury psychologa 5 .Informator o szkołach dla głuchych – wydawnictwo drukowane i internetowe o edukacji głuchych. 6. Staże w zagranicznych organizacjach dla głuchych – konkurs na miejsca stażowe zostanie ogłoszony pod koniec października. Pierwsze wyjazdy w pierwszej połowie 2011 roku.


Rekrutacja

Rekrutacja

Rekrutacja do Projektu „4KROKI - wsparcie osób niesłyszących na rynku pracy II” trwa…

Uczniowie chętni do wzięcia udziału w programie „4KROKI - wsparcie osób niesłyszących na rynku pracy II” - proszoni są o zgłaszanie się do koordynatora Projektu w naszym Ośrodku Pani Marzeny Frydrych. Można to zrobić osobiście lub drogą mailową: . Aby móc realizować w tym roku szkolnym kolejne kroki Projektu należy:

1. dołączyć orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,

2. audiogram,

3. być uczniem ostatniej klasy na określonym etapie edukacyjnym lub posiadać status absolwenta.

4. projekt realizowany jest 4 stopniowo:

  • 1 KROK – warsztaty aktywności zawodowej
  • 2 KROK – spotkanie indywidualne z doradcą zawodowym – IPD
  • 3 KROK – uczestnictwo w wybranym kursie lub szkoleniu zawodowym
  • 4 KROK – najlepsi uczestniczą w 3-miesięcznych stażach rehabilitacyjnych



Warsztaty

Warsztaty

Warsztaty aktywności zawodowej w ramach Projektu „4KROKI - wsparcie osób niesłyszących na rynku pracy II”

W dniach 14.11 (niedziela) i 28.11 (niedziela) odbędą się w naszym Ośrodku warsztaty aktywności zawodowej realizowane w ramach projektu "4 KROKI". Warsztaty, tłumaczone są na język migowy – przez Joannę Łyżniak, poprowadzi je doradca zawodowy – Marzena Frydrych. Warsztaty odbywać się będą w godzinach 13.00 - 18.00 w Pracowni Warsztatowej nr 1. Przypominamy, że najbliższe warsztaty aktywności zawodowej, są pierwszym krokiem projektu. Następne to: -stworzenie wraz z doradcą zawodowym planu kariery zawodowej - IPD, -kursy zawodowe, -staż.

Targi Edukacyjne

Targi Edukacyjne

W dniach 20 - 22 października 2010 roku w Centrum Handlowym „Manufaktura” odbyły się Targi Edukacyjne realizowane ramach Projektu "4KROKI".

Podczas Targów - szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne oraz policealne i wyższe - oferujące naukę osobom z uszkodzonym słuchem, zaprezentowały swoją ofertę edukacyjną. Impreza cieszyła się ogromnym zainteresowaniem – było na co popatrzeć a nawet zjeść - między innymi słodkie przysmaki przygotowane przez szkoły.

Nasz Ośrodek przygotował bardzo ciekawe stoisko.

W jego przygotowanie zaangażowanych było wielu naszych wychowanków i nauczycieli. Szczególne podziękowania należą się Warsztatom Szkolnym, gdzie wykonano wspaniałe dekoracje i gadżety reklamowe. Szczególne podziękowania należą się opiekunom którzy byli odpowiedzialni za realizację tej części Projektu – Pani Marzenie Frydrych, Pani Grażynie Fedeczko i Panu Piotrowi Kondratowiczowi. Dziękujemy też za wsparcie innych nauczycieli – bez których nasz pobyt byłby mniej efektowny i ciekawy. Zaskoczyliśmy wszystkich pomysłowością i poczuciem humoru a nasze Ośrodkowe maskotki - PAN MYSZKA (Mateusz Śmiżewski) i PANI ZAJĄCZKOWA (Patrycja Tarnawska) pozowali do zdjęć niczym gwiazdy filmowe. Niepowtarzalny klimat, miła atmosfera i ekspresja naszego stoiska, spowodowała iż zawsze było u nas tłoczno i gwarno.

Na Targach odbywały się również przeglądy artystyczne szkół.

Na scenie, wielu uczniów prezentowało swe niezwykłe talenty. Nasz Ośrodek reprezentowali: Emma Czacka i Adam Burda - w scence ułatwiającej zrozumienie procesu INTEGRACJI w środowisku osób niesłyszących. Przestawienie przygotowali uczniowie pod kierunkiem Pani Agnieszki Grzymskiej. Nasze wystąpienie było kolejnym krokiem w celu zrozumienia tak trudnego problemu społecznego.

W czasie Przeglądu nigdy nam się nie nudziło.Na każdym kroku można było spotkać kogoś ciekawego, znajomych a także nawiązać nowe przyjaźnie i odświeżyć nawet te bardzo stare. Dla wielu naszych kolegów będzie to niezapomniane spotkanie po latach.

Dodatkowymi atrakcjami była możliwość uczestniczenia w wycieczce po Łodzi a także możliwość korzystania z infrastruktury kulturalnej Centrum Handlowego „Manufaktura”. Można było skorzystać z zajęć muzealnych, uczestniczyć w warsztatach wikliniarskich czy wykonywania biżuterii z koralików. Kilkoro z nas mogło zwiedzić Eksperymentarium oraz widziało wspaniałą wystawę z akwariami wypełnionymi rybami, niemal całego świata.

Wieczory to czas spotkań i niekończących się rozmów Głuchych naszych problemach a także szalone zabawy przy muzyce mechanicznej. Niestety to co mile szybko się kończy i już teraz czekamy na Targi przyszłym roku.

"Miasto głuchych"

"Miasto głuchych"

Miasto Głuchych w ramach Projektu „4KROKI - wsparcie osób niesłyszących na rynku pracy II”

Miasto Głuchych to specyficzna gra miejska, która została zorganizowana na terenie Centrum Handlowego Manufaktura, 20 - 22 października 2010 roku w trakcie trwania Przeglądu Edukacyjnego "4KROKI".

Celem gry miejskiej Miasto Głuchych jest uświadomienie mieszkańcom Łodzi, w sposób bezpośredni, z jakimi problemami spotykają się na co dzień osoby głuche. Uczestnicy gry zostaną postawieni w sytuacji w jakiej na co dzień znajdują się głusi, co pozwoli im zrozumieć dotykające tę społeczność problemy.

Animatorami obsługującymi grę miejską będą uczestnicy Przeglądów Edukacyjnych "4 kroki" oraz pracownicy i wolontariusze Polskiego Związku Głuchych.

W grze jako animatorzy wzięli udział i nasi uczniowie: Adam Burda, Eryk Kopeć, Gemma Czacka, Karol Michalak

Zadania, przypominały codzienne czynności: wizyta w urzędzie, kinie, sklepie spożywczym, u lekarza. Uczestnicy wykonując te prozaiczne czynności znajdywali się w sytuacji analogicznej w jakiej na co dzień znajdują się osoby głuchonieme ze względu na to, że wszystkie miejsca w grze obsługiwane były przez osoby głuche. Uczestnicy gry, aby zrealizować zadania musieli przezwyciężać bariery komunikacyjne dokładnie takie jakie są codziennym udziałem osób głuchych w świecie osób słyszących. Dwa przykładowe zadania, które musieli zrealizować uczestnicy, to:

-Rozmowa w kawiarni. Uczestnicy otrzymywali specjalne słuchawki redukujące całkowicie dźwięki dochodzące z zewnątrz, w zakresie 95%. Ich zadaniem było porozumienie się z drugą osobą, posiadająca takie same słuchawki.

-Wycieczka do kina na polski film. W mini kinie wyświetlane były bez dźwięku znane fragmenty polskich filmów. Uczestnicy próbowali odgadnąć dialogi, które wygłaszali bohaterowie. Do ukończenia gry uczestnicy musieli wykonać około 10 zadań. Wszyscy, którzy wykonali zadania otrzymają gadżet (koszulkę, długopis, smycz) potwierdzający pobyt w Mieście Głuchych. Uczestnicy, którzy najlepiej i najszybciej wykonali zadania w Mieście Głuchych otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe.

 

Projekty zawodoznawcze


 

Wszystkim uczniom polecamy atrakcyjne projekty zawodoznawcze - Z Modą na Euro 2012, Florysta Dekorator i Kucharz - Pasja. Wszystkie projekty cieszą się ogromnym zainteresowaniem, więc i ty weź w nich udział.

 

 


Projekty edukacyjne

Projekt edukacyjny

W roku szkolnym 2012/2013 realizowaliśmy w naszym Ośrodku projekt edukacyjny „Wrocław – miastem wielu kultur”.

W ramach tego projektu licealiści z klas maturalnych poznawali na lekcjach wiedzy o kulturze podstawowe wiadomości
o różnych religiach świata ( takich jak: judaizm, islam, prawosławie, protestantyzm) oraz o filozofii buddyzmu.

Dodatkowo uczniowie uczestniczyli w wycieczkach dydaktycznych do synagogi i na cmentarz żydowski, do meczetu, cerkwi, zboru oraz do ośrodka buddyjskiego,
gdzie mieli okazję posłuchać ciekawych wykładów przedstawicieli tychże wyznań, a także podyskutować z nimi i zadać interesujące ich pytania.



Comenius

Comenius

Strona www pragramu: http://www.comenius.org.pl/

W okresie od 01.08.2001 do 31.08.2004 braliśmy udział w projekcie Unii Europejskiej pt:
ProRead Comenius. Nowe techniki czytania – eksplorowanie wspólnej problematyki czytelnictwa pośród uczniów z wadą słuchu w europejskich szkołach".

Nasz projekt „ProRead” zdobył główną nagrodę w konkursie Europrodukt 2004 w kategorii "Inicjatywa Edukacyjna".

1. Główny celem projektu było udoskonalenie metod służących rozwijaniu umiejętności czytania u dzieci z wadą słuchu. 
     Po wstępnych prezentacjach szkół biorących udział w projekcie okazało się , że jest wiele wspólnych problemów, wyzwań, 
     a różnice dają cenną możliwość wymiany myśli, doświadczeń , pomysłów, które warto przenieść do własnych placówek.
 
2. Kraje uczestniczace w projekcie:
    • Belgia - Koninklijk Instituut voor Doven en Spraakgestoorden - Hasselt;
      ogromne centrum edukacyjne dla dzieci z zaburzeniami mowy – sektor zajmujący się dziećmi z wadami słuchu to jedna trzecia całego o środka.
      Centrum zapewnia kompleksową pomoc dla osób niesłyszących: od wczesnej interwencji i prowadzenia rodziców,
      poprzez pełny cykl edukacyjny, po opiekę socjalną dorosłych niesłyszących i wspieranie dzieci włączanych do szkół masowych.
    • Wielka Brytania - St. John’s Catholic School for the Deaf - Boston Spa;
      katolicka szkoła dla głuchych, gdzie dzieci w wieku od 3 do 16 lat naucza się metodą oralną,
      sektor dla uczniów powyżej 16 roku życia zapewnia wsparcie dla uczniów kontynuujących naukę w średnich szkołach masowych.
3. Zadania zrealizowane przez uczniów i nauczycieli w ramach projektu.
    Praca nad projektem zakładała po dwa spotkania rocznie – każde w innej szkole partnerskiej. Partnerzy indywidualnie decydowali o problematyce i formie spotkania.
    Praca nad przygotowaniem poszczególnych spotkań w placówkach partnerskich angażowała całą kadrę pedagogiczną, uczniów i wielu rodziców.
    Spotkania robocze były nie tylko okazją do prezentacji placówek i ich osiągnięć, ale głównie koncentrowały się na poznawaniu metod
    oraz rozwiązań w wybranym przez partnerów temacie dotyczącym rozwijania umiejętności posługiwania się tekstem pisanym przez niesłyszących.
 
4. Osiągnięte rezultaty, czyli wpływ projektu na szkołę (nauczycieli, uczniów, rodziców, środowisko lokalne).
    W sumie odbyło się (poza okresem przygotowawczym) 6 wizyt w różnych szkołach partnerskich.
     Spośród polskich nauczycieli i wychowawców w spotkaniach roboczych poza krajem uczestniczyło 20 osób.
     W prace wewnętrzne nad projektem włączyło się bezpośrednio ok. 40 osób, a w przygotowania podsumowującego spotkania,
     które odbyło się w Polsce w dniu wejścia Polski do Unii Europejskiej włączyło się ponad 90% kadry pedagogicznej naszego Ośrodka.
 
     W ramach projektu 24 osoby zostały przeszkolone pod kątem obsługi komputera i wykorzystania go do unowocześniania procesu dydaktycznego.
     W Polsce i na Litwie wprowadzono zmiany w niektórych programach nauczania, zwłaszcza w nauczaniu informatyki i języków obcych,
     w Wielkiej Brytanii powstała strona internetowa dla uczniów motywująca ich do czytania i wykorzystywania tekstów
     i rozpoczęło się wdrażanie niezwykle rozbudowanego projektu „Delf Studies” związanego z „wychowaniem do głuchoty”,
     W szkole belgijskiej rozpoczął pracę niesłyszący nauczyciel i rozpoczęto próby nauczania języka migowego.
     Uczniowie we wszystkich szkołach więcej czasu mogli spędzać pracując z komputerem i zaczęli wykorzystywać go w szerszym niż dotąd zakresie.

5. Produkty końcowe powstałe w wyniku realizacji projektu.
    Dokumentacja projektu – zawierająca wszystkie materiały robocze (metodyczne, prezentacje, itp.) została zebrana w formie zeszytów roboczych po    
    każdym spotkaniu. Ich kopie posiadają wszyscy partnerzy w celu dalszego dzielenia się osiągnięciami projektu.
    „Księgi dokumentacyjne” zawierają kwestionariusze (narzędzia ewaluacyjne), raporty pisemne –
    dające spojrzenie na filozofię nauczania i metodykę w pracy z niesłyszącym, pomoce dydaktyczne i plany nauczania.
 
6. Sposoby upowszechniania projektu.
    Powstała internetowa strona http://proread.ifreepages.com zawierająca anglojęzyczną (język projektu) oraz polskojęzyczną wersję ,
    na której umieszczono wszelkie dokumenty, prezentacje i materiały powstałe w ramach projektu,
    w celu udostępnienia ich jak najszerszemu gronu surdopedagogów.
 
7. Wartościowość, użyteczność projektu - w jaki sposób można wykorzystać rezultaty projektu (waloryzacja projektu)
    Najważniejszym osiągnięciem projektu „ProRead” jest wypracowanie wielowątkowego warsztatu nauczycielskiego,
    który zawiera wiele znakomitych pomysłów metodycznych i surdopedagogicznych.
    Materiały przygotowane w trakcie projektu oraz jego produkty końcowe (np. „Dobre pomysły, czyli Księga Sugestii”),
    stanowią pomoc dla wszystkich zajmujących się nauczaniem niesłyszących. 
 





Szkoła z Klasą

Szkoła z klasą

W roku 2003 nasz Ośrodek przystąpił do konkutrsu ogłoszonego przez Gazetę Wyborczą "Szkoła z klasą".

W październiku tego roku po wykonaniu wszystkich zadań wynikających z regulaminu konkursu otrzymaliśmy certyfikat i tutuł "szkoła z klasą".

Wszyscy w Ośrodku jesteśmy z tego dumni.

Chcesz wiedzieć za co przyznano nam ten tytuł kliknij tutaj

Strona akcji: http://szkolazklasa.gazeta.pl